Monday, January 2, 2012

4 KEBIASAAN BURUK Manusia Saat GUGUP



PRESENTATION??
Gabra, cemas, takut, kelam-kabut, GUGUP and macam-macam lagi perasaan NEGATIF yang korang rasa time nak presentation kan?? Tak kira la nak present apa pun.. BETUL TAK?
Gugup bukan sahaja berlaku di alam persekolahan, pengajian di universiti tetapi terjadi juga di alam pekerjaan dan di mana sahaja anda berada..
Setiap orang pasti pernah merasa gugup dan untuk menutupi rasa gugup tersebut secara tidak disedari korang telah melakukan kebiasaan buruk.
Dibawah ini adalah kebiasaan buruk yang sering dilakukan oleh orang pada saat gugup :

Menggigit kuku
Ini merupakan kebiasaan yang paling umum kerana mempengaruhi sepertiga anak-anak, 44% remaja dan 19-29% orang dewasa. Kebiasaan ini biasanya diawali dari anak-anak atau kerana mengikuti gaya orang lain.

Mengisap Ibu Jari
Kebiasaan ini biasanya dilakukan oleh bayi yang memang memiliki dorongan untuk mengisap apapun. Kebiasaan ini bisa berlanjut hingga anak usia 2-4 tahun atau bahkan mungkin sampai remaja.

Makan berlebihan
Orang yang makan terlalu banyak memiliki berbagai alasan termasuk untuk mengurangi kecemasan, frust atau kesepian. Alasan orang beralih ke makanan kerana konsumsi makanan tertentu dapat meningkatkan rasa bahagia atau membuat orang menjadi tenang.

Merokok
Kebiasaan ini bisa membuat orang kecanduan secara fisik yang membuat orang tergantung dengan nikotin. Zat tertentu menyebabkan perubahan senyawa kimia di otak yang menimbulkan perasaan tenang dan kesenangan tersendiri.


Menurut psikolog Carol Goldberg dari New York City, seperti dikutip dari Livescience , keempat-empat kebiasaan buruk di atas boleh membuat orang menjadi santai, rileks atau sedikit lebih tenang. Namun kebiasaan ini boleh memberi Impak buruk or NEGATIF bagi kesihatan. Contohnya bila korang menggigit kuku dan mengisap ibu jari, ia dapat menjadi cara untuk memasukkan berbagai macam bakteri ke dalam mulut. Makan berlebihan pula boleh menjadi sebab kenapa anda menjadi OBESITI yang menjadi faktor risiko berbagai jenis penyakit yang merbahaya seperti sakit jantung, darah tinggi dan kencing manis. Manakala merokok juga membawa impak negatif dalam kehidupan and kesihatan. Ini kerana rokok mengandung berbagai macam zat yang diketahui bersifat karsiogenik
Keempat-empat kebiasaan ini nampaknya memang sulit untuk dihentikan, tapi sebenarnya dengan kemahuan yang keras anda boleh mengantikan kebiasaan buruk ini dengan kebiasaan yang lebih sihat seperti menarik nafas panjang atau minum air kosong yang boleh membuat seseorang menjadi lebih tenang.

p/s: ini hanyalah perkongsian bersama yang boleh menjadi ilmu kepada anda semua..=)

No comments:

Post a Comment